مسافر حق دارد بلیت مسافرتی بهنام خود را در اختیار داشته باشد. بلیت، قرارداد حمل بین شرکت و مسافر است که براساس آن شرکت مسئول جابجایی مسافر از مبدا تا مقصد سفر در یک دوره زمانی مشخص با وسیله نقلیه معین است. بلیت صادره متعلق به مسافر بوده و در صورت اخذ وجه و صدور بلیت، ارائه سرویس حمل و نقل و رساندن مسافر به مقصد مندرج در بلیت، تکلیف شرکت و حق مسافر است. مسافر میتواند صدور بلیت دستهجمعی برای خود و همراهان خود را از شرکت مطالبه کند. مسافران با سن کمتر از ۲ سال حق بهرهمندی از سرویس رایگان حمل و نقل بین شهری را بدون اختصاص صندلی دارا هستند.
مسافر حق دارد به اطلاعات سفر دسترسی آسان داشته باشد. اطلاعات سفر از قبیل نرخ خدمات، نوع خدماتی که مسافر باید دریافت کند، شناسایی نام راننده و مشخصات ناوگان مورد بهرهبرداری، مسیر سفر، محل پیاده شدن، محلهای توقف برای نماز و صرف غذا و... است.
مسافر حق دارد بهطور آزادانه نسبت به انتخاب شرکت مسافربری و انتخاب صندلی برای صدور بلیت اقدام و بهمنظور حصول اطمینان از دریافت خدمات استاندارد، پروانه فعالیت ارائهکننده خدمات را رویت و مطالعه کند. شرکتها موظفند اصل پروانه فعالیت را در معرض دید و رویت مسافران قرار دهند.
مسافر حق دارد از رفتار مناسب و حسن برخورد و تکریم کارکنان شرکت و رانندگان و خدمه سرویسهای مسافرتی برخوردار شده و شئون اخلاقی، اسلامی و انسانی در محیط سفرهای بین شهری درباره وی کاملاً رعایت شود.
مسافر حق دارد از خدمات بهموقع و بدون تاخیر بهرهمند شود. در صورت بروز تاخیر در حرکت وسیله نقلیه در زمان تعیینشده، شرکت مکلف است در اسرع وقت و حداکثر تا یک ساعت نسبت به جایگزینی وسیله نقلیه مناسب اقدام کند. شرکت باید مسافران را در زمان مناسب و معمول و با پرهیز از ایجاد تاخیرهای غیرمعمول در حین سفر و خارج شدن ناوگان از مسیر اصلی برای مسافرگیری و... به مقصد برساند.
مسافر حق دارد در چارچوب مقررات نسبت به انصراف از سفر و استرداد بلیت خود اقدام کند. در صورت انصراف مسافر از سفر، بهای بلیت تا یک ساعت قبل از حرکت ۹۰ درصد و بعد از آن ۵۰ درصد از کل مبلغ بلیت باید به مسافر مسترد شود. در صورت بروز تاخیر بیش از یک ساعت در اعزام وسیله نقلیه و بنا به درخواست مسافر، کل مبلغ بلیت باید به وی مسترد شود. مسافر حق دارد از خدمات مطلوب و کاملاً بهداشتی در محیط سفرهای بین شهری بهرهمند شود. بهویژه توزیع آب آشامیدنی باید بهوسیله ظروف یکبار مصرف و تهیه و توزیع مواد خوراکی از مراکز دارای مجوز بهداشتی معتبر و با استفاده از مواد بستهبندیشده دارای پروانه ساخت و دارای تاریخ مصرف معتبر صورت پذیرد.
مسافر حق دارد از سفری ایمن و با رعایت کامل اصول ایمنی و دارای پوشش بیمهای مناسب بهرهمند شود. مسافر حق دارد با رعایت حال سایر مسافران از تجهیزات و امکانات رفاهی وسیله نقلیه از قبیل کولر، بخاری، آبسردکن، تلویزیون و... بهرهمند شود. در صورت پخش و نمایش محصولات سمعی و بصری، شرکت مکلف است از محصولات مجاز و با رعایت حقوق تولیدکنندگان آن و سایر مقررات مربوطه استفاده کند.
مسافر حق دارد شکواییه خود از عملکرد حمل و نقلی شرکت، راننده و کارکنان آن را حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ سفر در مراجع حمل و نقلی مربوطه از قبیل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای مطرح و ثبت کرده و به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات دسترسی داشته باشد. شرکت حمل و نقل مکلف است در زمان ارایه خدمات به مسافران، مدیر پاسخگو را در محل سرویسدهی بهکار گیرد و شماره تلفن پاسخگویی شرکت و شماره سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۳ را در پشت بلیت و در داخل وسیله نقلیه در معرض دید مسافران درج کند.
مسافر حق دارد هرگاه وسیله نقلیه در طول مسیر سفر به هر علت از کار بازماند، امکان ادامه مسافرت با وسیله نقلیه مناسب در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینهای اضافی از سوی شرکت برای وی فراهم شود. مسافر حق دارد توشه همراه خود را تا سقف وزنی ۲۰ کیلوگرم بهصورت رایگان در سفرهای بینشهری حمل کند (هزینه حمل اوزان بیشتر با توجه به ابعاد و وزن توشه توافقی است). حداکثر وزن مجاز توشه همراه هر مسافر ۴۰ کیلوگرم است و مسئولیت حفظ و حراست از توشه و جبران کلیه خسارات وارده به توشه تحویلشده به شرکت یا فقدان آن بر عهده شرکت و راننده تحت پوشش است. شرکت باید برچسب شمارهدار توشه را که شماره آن در بلیت درج شده است بهعنوان رسید توشه به مسافر تحویل دهد.